نرگس آبیار داور دوره پیشین جشنواره فیلم «موج» کیش درباره این رویداد گفت: سال گذشته که داور این رویداد بودم متوجه شدم که آثار حاضر در این جشنواره کیفیت خیلی خوبی دارند. در واقع تعداد آثار قابل توجهی به بخش مسابقه رسیده بود که بیشتر آن‌ها خوب و شاخص بودند از همین رو به عنوان داور از میان آن‌ها دست به انتخاب زدن کار سختی بود. این آثار پیش از حضور در این جشنواره هم حضورهای بین‌المللی زیادی داشتند ضمن اینکه موضوع آن‌ها به نوعی هم به موضوع جشنواره مرتبط بود.

وی افزود: جشنواره «موج» کیش می‌تواند منجر به استعدادیابی شود. می‌شود قانونی گذاشت که مثلا از سال تولید آثار متقاضی چندان نگذشته باشد و اولین حضورشان را تجربه کنند. یا حضورهای متعدد بین‌المللی را پیش از این رویداد تجربه نکرده باشند. به هر حال وقتی اثری پیش از این جوایزی کسب کرده باشد و بعد به این جشنواره بیاید، داور هم نمی‌تواند این موضوع را ملاک قرار ندهد و رای به اثر ندهد. بنابراین ممکن است اثری از فیلمسازی که هنوز حضور آنچنانی نداشته است، استعداد خوبی داشته و خوش ساخت بوده، دیده نشود.

آبیار در بخش دیگر از صحبت‌هایش اظهار کرد: جشنواره فیلم «موج» کیش باعث تمرکززدایی از تهران شده و این خیلی مهم است. در واقع مهم است که بتوانیم جشنواره‌هایی در شهرهای مختلف داشته باشیم. هرچند همه چیز از تهران اداره می‌شود ولی باعث می‌شود شهرهای مختلف و پتانسیل های آن‌ها دیده شود چه بسا به بحث مهاجرت از تهران هم کمک کند.

کارگردان «شبی که ماه کامل شد» با اشاره به بین‌المللی شدن این جشنواره اظهار کرد: یک جشنواره بین‌المللی ملاک‌های مختلف دارد. ما در سطح جشنواره فجر هم این ویژگی‌ها را نداریم یعنی این امر به خاطر ممیزی‌ها و نگاهی که کشورمان به فیلم‌ها دارد، اتفاق می‌افتد. با این روند وقتی جشنواره‌ای بین‌المللی می‌شود در انتخاب آثار محدودیت ایجاد می‌شود. با این حال امیدوارم جشنواره فیلم «موج» کیش با شاخص‌های یک جشنواره بین‌المللی استاندارد برگزار شود.

وی در پایان توضیح داد: جشنواره فیلم «موج» کیش می‌تواند در ادامه روند برگزاری خود به کیفیت بهتری دست یابد، ورکشاپ های خوب دیگری با حضور اساتید برگزار کند و هر سال پویاتر باشد. من سال گذشته هم از حضور در این جشنواره لذت بردم و استفاده کردم.